Τετάρτη, 25 Απριλίου 2012

ΑΓΝΩΣΤΕΣ ΜΟΡΦΕΣ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ... ΘΑΡΥΠΑΣ Ο ΜΟΛΟΣΣΟΣ, Ο ΑΝΑΜΟΡΦΩΤΗΣ ΤΗΣ ΗΠΕΙΡΟΥ...

Στα ηπειρωτικά βουνά ακούγονταν οι φωνές των βοσκών και τα γάργαρα νερά που κυλούσαν από τα πανήψυλες κορυφές που κύκλωναν σαν ένα μεγάλο στεφάνι την ηπειρωτική γη. Σε αυτήν την γη κατοικούσαν 23 ηπειρωτικά φύλλα. Ανάμεσά τους τα πιο γνωστά ήταν οι Μολοσσοί που κατοικούσαν στο μεγαλύτερο κομμάτι της Ηπείρου (νομός Ιωαννίνων), οι Χάονες που κατοικούσαν από το ποταμό Θύαμι (Καλαμάς) και πάνω (Βόρεια Ήπειρος) και οι Θεσπρωτοί (νομό Θεσπρωτίας και σε άλλα τμήματα της Ηπείρου).

Οι κάτοικοι της Ηπείρου ήταν Δωρικό φύλλο και ο εκάστοτε βασιλιάς καταγόταν σύμφωνα με τους αρχαίους τους μύθους από τον Νεοπτόλεμο, τον γιο του Αχιλλέα που ήταν απόγονος του Αιακού γιου του Δία. Κατοικούσαν σε μικρά χωριά καλλιεργώντας την φτωχή γη και βόσκοντας τα ζώα τους. Δεν είχαν πόλεις, ούτε είχαν κόψει νόμισμα και δεν είχαν θεσπίσει νόμους, ούτε είχαν κεντρική εξουσία, γιατί το κάθε φύλλο είχε τους δικούς του άγραφους κανόνες. Το 429 π.Χ., βασιλιάς ήταν ο ανήλικος Θαρύπας, αλλά ουσιαστικά κυβερνούσε ο Σαβύλινθος που ήταν επίτροπός του. Οι άνθρωποι ήταν αγράμματοι με ό,τι κακό συνεπάγεται αυτό. Τότε ο Θαρύπας πήγε στην Αθήνα για να μορφωθεί και να δει πως ζούσαν οι υπόλοιποι Έλληνες.

Εκεί είδε την Ακρόπολη σαν στέμμα να στεφανώνει την πόλη της Παλλάδας Αθηνάς και τον Παρθενώνα να στέκει στην κορυφή της σαν το πολυτιμότερο πετράδι. Θαύμασε τις τριήρεις που ναυλοχούσαν στον Πειραιά και τα μακρόστενα κτήρια που τις προστάτευαν από τις καιρικές συνθήκες. Είδε και άκουσε τις διάφορες φιλοσοφικές σχολές που υπήρχαν, συγχρωτίστηκε με μορφωμένους ανθρώπους και διευρύνθηκε το πνεύμα του. Οι Αθηναίοι του παρείχαν ό,τι ήθελε. Γνωρίστηκε με τον μεγάλο τραγικό Ευριπίδη και παρακολούθησε στο θέατρο τραγωδίες και κωμωδίες. Ο χρόνος πέρασε γρήγορα και ο Θαρύπας έγινε πια σωστός άντρας. Όμως, τον περίμενε στην Ήπειρο ένα ολόκληρο βασίλειο να κυβερνήσει. Μετά από 8 χρόνια σπουδών στην Αθήνα γύρισε στην αρχέγονη γη της Ηπείρου. Αμέσως κάλεσε αρχιτέκτονες και χτίστες και άρχισε να χτίζει την νέα πρωτεύουσα του Μολοσσικού κράτους, την Πασσαρώνα (λεκανοπέδιο Ιωαννίνων). Έχτισε καινούργιες πόλεις και μάζεψε τους κτηνοτρόφους και τους αγρότες από τα χωριά που ζούσαν μέχρι τότε. Μαζί του έφερε το αλφάβητο και το δίδαξε στους αγράμματους έως τότε χωρικούς που μιλούσαν την Δωρική διάλεκτο, αλλά δεν μπορούσαν να γράψουν.

Έφτιαξε καινούργιους νόμους σύμφωνα με τους αθηναϊκούς και έκοψε δικό του νόμισμα με σύμβολό του τον σκύλο μολοσσό στον εμπροσθότυπο και στον οπισθότυπο μια ασπίδα. Κόσμησε το μαντείο της Δωδώνης με περίλαμπρα οικοδομήματα και άλλα καλλιτεχνήματα.

Με τα χρόνια το βασίλειο της Μολοσσίας προόδευσε και ενσωμάτωσε και άλλα ηπειρωτικά φύλλα. Πρόοδευσε τόσο πολύ το βασίλειο που ήρθε ο ίδιος ο Ευριπίδης στην Πασσαρώνα και δίδαξε την τραγωδία του Ανδρομάχη προς τιμήν του Θαρύπα. Οι Αθηναίοι τον έκαναν επίσημα Αθηναίο πολίτη σαν ένδειξη Τιμής που ήταν σύμμαχός τους.

Όταν έφυγε ο Θαρύπας ανήλικος από την Ήπειρο, η χώρα ήταν φτωχή και πολιτισμικά καθυστερημένη και όταν πέθανε άφησε μια χώρα με δικό της νόμισμα,νόμους που τους σεβόντουσαν όλοι καθώς και αλφάβητο. Από την εποχή του Θαρύπα η Ήπειρος πέρασε από την αφάνεια του Ελληνικού κόσμου στο προσκήνιο και γέννησε τους μεγάλους βασιλιάδες της Ηπείρου όπως ο Αλκέτας, ο Αρρύβας, ο Αλέξανδρος και τον μεγαλύτερο απ’ όλους τον Πύρρο.

Αίας ο Τελαμώνιος stoxos.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου